2/01/2024

Per una plana viva presentem al·legacions a l’estudi que vol convertir el camí entre Folgueroles i Tavèrnoles en carretera

 > Veure document al·legacions

Aquesta setmana diverses entitats membres de la plataforma Per una plana viva! hem presentat al·legacions a l’estudi que la Diputació de Barcelona ha tret a exposició pública durant aquest mes de gener, per convertir l’actual camí rural que comunica el nucli de Folgueroles amb Tavèrnoles en una carretera.

Durant les darreres setmanes ens hem reunit tant amb entitats i persones dels dos municipis, com amb els seus alcaldes. D’aquestes reunions n’hem copsat que hi ha un interès per part de les persones que utilitzen aquesta via per millorar-ne la seguretat, concretament en un parell de punts on hi ha poca visibilitat i també perquè en d’altres punts l’amplada és insuficient per creuar-se dos vehicles.

La raó per la que hem presentat al·legacions a aquest estudi és perquè el projecte és totalment obsolet, respon a les polítiques que es feien anys enrere quan només es pensava en augmentar infraestructures per facilitar l’accés amb cotxe a tot arreu, sense tenir en compte ni l’emergència climàtica ni l’impacte que aquestes vies tenen en el medi natural, el mosaic rural i el territori on s’implanten.

La nostra conclusió és que aquest projecte no resoldrà en cap cas els problemes de seguretat que denuncien els actuals usuaris, sinó ben bé al contrari: eixamplar la carretera fins als 6 metres induirà a augmentar encara més la velocitat a la que s’hi circula, i a més l’estudi no dóna cap solució als nombrosos vianants i ciclistes que actualment utilitzen la via. També cal dir que en l’estudi, tot i que se’n parla, en cap moment quantifica aquests vianants i ciclistes, que nosaltres hem comprovat que són força nombrosos, doncs hi desemboquen diversos camins rurals, i també hi transcorre un tram del PR-50 de Vic a Sant Pere de Casserres i la Ruta Verdagueriana de Folgueroles, que ara hauran de passar per una carretera molt més insegura per aquest tipus d’usuaris. Tampoc es justifica de cap manera la costosa ampliació de capacitat d’una via on no hi passen ni 1.000 cotxes al dia. No planteja cap alternativa amb transport públic regular o escolar que reduiria substancialment l’ús de vehicles privats, la qual cosa augmentaria la seguretat, ni tampoc fa cap esment a la deficitària connexió de Tavèrnoles amb Vic mitjançant transport públic (dues expedicions setmanals en cada sentit), i cap connexió ni amb Tavèrnoles ni amb Sant Julià de Vilatorta on hi ha les escoles i altres serveis propers.

És més que probable que la nova carretera serveixi de reclam perquè augmenti el volum de trànsit, cosa que també afectarà negativament al nucli de Folgueroles que no està preparat perquè augmenti el nombre de vehicles que el creuen, la qual cosa pot acabar avocant a les administracions a acabar fent una variant per treure aquest increment de trànsit, la qual trinxaria encara més el territori al voltant del poble.

Ens ha sorprès que l’estudi tampoc fa cap valoració de l’impacte ambiental i paisatgístic del projecte, tot i estar a tocar de l’Espai Natural Guilleries-Savassona. Tot i l’absència d’informació al respecte, dels plànols en deduïm que s’hauran de tallar més de 40 arbres per permetre l’eixamplament. Cal tenir en compte que el camí actualment està en un entorn rural d’alt valor agrícola i natural, on hi ha censades diverses parelles d’òlibes, animal protegit a Catalunya. Sabem que l’augment de velocitat dels vehicles que passen per aquest camí, juntament amb l’eliminació d’alguns dels arbres que l’envolten, augmentarà substancialment el risc de què aquests rapinyaires nocturns siguin atropellats al volar prop de la nova carretera.

Per aquestes raons, i d’altres, demanem que es desestimi aquest projecte tant ambiciós, sobredimensionat i injustificat, i que es portin a terme petites intervencions puntuals per corregir els revolts més tancats per millorar-ne la visibilitat, i es creïn alguns punts d’eixamplament per facilitar el creuament de dos vehicles. En el cas que aquesta solució que proposem no sigui acceptada, demanem que la nova carretera es redimensioni molt més d’acord amb el camí rural que és ara, per ús veïnal, agrícola, vianants i bicicletes amb una carretera 2-1, que és una modalitat de carretera rural, més estreta que les carreteres convencionals que la diputació ja ha implantat, per exemple, al Penedès, i on la mobilitat activa té prioritat respecte els vehicles motoritzats, que d’aquesta manera han de mantenir una velocitat reduïda, augmentant la seguretat de tots els usuaris de la via.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada