7/03/2024

Continuem lluitant per un camí de Tavèrnoles a Folgueroles que respongui a la mobilitat sostenible

 

COMUNICAT: Després de les al·legacions a l’Estudi Informatiu, continuem lluitant per un camí de Tavèrnoles a Folgueroles que respongui a la mobilitat sostenible

Diverses entitats i col·lectius que formem part de la Plataforma Per Una Plana Viva, a finals de gener d’aquest any vam presentar al·legacions a l’Estudi Informatiu per transformar el camí rural de Tavèrnoles a Folgueroles en una carretera, promogut per la Diputació de Barcelona. La reivindicació principal de les al·legacions era minimitzar les actuacions a dur a terme al camí a les imprescindibles per millorar-ne la seguretat, sense convertir-lo en una carretera convencional, la qual promouria el trànsit en vehicle privat i l’augment de la seva velocitat, en detriment de l’ús a peu i en bicicleta i de la preservació del seu entorn natural i agrícola (podeu veure aquí el document de les al·legacions que es van presentar).

Mesos després, fa uns dies hem rebut la notificació d’aprovació definitiva de l’Estudi Informatiu per part de la Diputació, amb la resposta a les diverses al·legacions que totes les parts (incloent els dos Ajuntaments i alguns particulars) havíem presentat, algunes de les quals es tindran en compte a la següent fase: la redacció del projecte constructiu. A continuació, en desgranem el que hem trobat més rellevant:

- La Diputació es nega a cenyir-se només a fer millores puntuals de seguretat viària en el camí, pel fet que “implica un replantejament total del projecte” i que, si fos així, “el camí ja no tindria les característiques tècniques per a poder ser transformat en carretera, i per tant, mantindria la seva titularitat municipal”. Al respecte, volem assenyalar que la Diputació signa diversos convenis amb Ajuntaments d’arreu de la demarcació per a l’execució d’obres de millora de la seguretat viària en camins de titularitat municipal i l’assumpció del seu manteniment i conservació, pel que no entenem com aquesta no pot ser una solució per aquest cas, tot evitant haver de construir una carretera. Alguns exemples recents: el camí entre Vilada i Castell de l’Areny (Berguedà), el camí entre Granera i Sant Llorenç Savall (Moianès i Vallès Occidental) o el camí entre Mura i Rocafort (Bages).

- També destaquem que, en la resolució de les al·legacions, la Diputació de Barcelona desestima la petició dels Ajuntaments de Tavèrnoles i Folgueroles de fer una via paral·lela per anar a peu i en bicicleta, ni tan sols amb la mínima intervenció: deixa per a una fase posterior a la construcció de la carretera la possibilitat de fer una via ciclable paral·lela (sense cap tipus de garantia), i diu que “s’estudiarà la viabilitat d’ampliar l’amplada de la berma, de manera que pugui donar lloc a un petit espai transitable, en funció de la disponibilitat d’espai”. En altres paraules, relega vianants i ciclistes a buscar-se la vida al marge de la carretera, sempre que hi hagi espai -a diferència del que va dir l’alcalde de Folgueroles a una entrevista a El 9 TV el 13 de juny.

- En relació a la proposta de carretera “2-1” proposada en les nostres al·legacions, la Diputació no l’estima pel fet que a dia d'avui aquesta configuració no està plenament regulada, però obre la porta a que si la regulació evoluciona mentre s'estigui redactant el projecte (o fins i tot un cop construïda) es pugui adoptar la configuració 2-1. En aquest sentit, vist el poc èxit de la petició dels Ajuntaments, els animem a empènyer junts per tal que a mesura que aquesta modalitat vagi regulant-se s’estudiï seriosament en aquest projecte.

- En relació a l’impacte mediambiental, la Diputació respon que el Servei de Projectes de la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental de la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya va emetre un informe amb mesures correctores a ser aplicades en el projecte constructiu. Les entitats signants de les al·legacions demanem poder accedir a aquest informe i que es faci públic, ja que no formava part de la documentació en informació pública.

Amb tot, el conjunt d’entitats i col·lectius de Per Una Plana Viva que vam presentar al·legacions estem estudiant interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Barcelona a l’aprovació definitiva de l’Estudi Informatiu, i en qualsevol cas seguirem amb molta atenció l’avanç del projecte i de la incorporació efectiva dels aspectes que la Diputació diu que ha estimat, i estem a disposició dels Ajuntaments per seguir parlant de la millor solució per a la mobilitat sostenible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada