Diverses
entitats i col·lectius que formem part de la Plataforma Per Una Plana
Viva, a finals de gener d’aquest any vam presentar al·legacions a
l’Estudi Informatiu per transformar el camí rural de Tavèrnoles a
Folgueroles en una carretera, promogut per la Diputació de Barcelona. La
reivindicació principal de les al·legacions era minimitzar les
actuacions a dur a terme al camí a les imprescindibles per millorar-ne
la seguretat, sense convertir-lo en una carretera convencional, la qual
promouria el trànsit en vehicle privat i l’augment de la seva velocitat,
en detriment de l’ús a peu i en bicicleta i de la preservació del seu
entorn natural i agrícola (podeu veure aquí el document de les
al·legacions que es van presentar).
Mesos després, fa uns dies
hem rebut la notificació d’aprovació definitiva de l’Estudi Informatiu
per part de la Diputació, amb la resposta a les diverses al·legacions
que totes les parts (incloent els dos Ajuntaments i alguns particulars)
havíem presentat, algunes de les quals es tindran en compte a la següent
fase: la redacció del projecte constructiu. A continuació, en desgranem
el que hem trobat més rellevant:
- La Diputació es nega a
cenyir-se només a fer millores puntuals de seguretat viària en el camí,
pel fet que “implica un replantejament total del projecte” i que, si fos
així, “el camí ja no tindria les característiques tècniques per a poder
ser transformat en carretera, i per tant, mantindria la seva
titularitat municipal”. Al respecte, volem assenyalar que la Diputació
signa diversos convenis amb Ajuntaments d’arreu de la demarcació per a
l’execució d’obres de millora de la seguretat viària en camins de
titularitat municipal i l’assumpció del seu manteniment i conservació,
pel que no entenem com aquesta no pot ser una solució per aquest cas,
tot evitant haver de construir una carretera. Alguns exemples recents:
el camí entre Vilada i Castell de l’Areny (Berguedà), el camí entre Granera i Sant Llorenç Savall (Moianès i Vallès Occidental) o el camí entre Mura i Rocafort (Bages).
- També destaquem que, en la
resolució de les al·legacions, la Diputació de Barcelona desestima la
petició dels Ajuntaments de Tavèrnoles i Folgueroles de fer una via
paral·lela per anar a peu i en bicicleta, ni tan sols amb la mínima
intervenció: deixa per a una fase posterior a la construcció de la
carretera la possibilitat de fer una via ciclable paral·lela (sense cap
tipus de garantia), i diu que “s’estudiarà la viabilitat d’ampliar
l’amplada de la berma, de manera que pugui donar lloc a un petit espai
transitable, en funció de la disponibilitat d’espai”. En altres
paraules, relega vianants i ciclistes a buscar-se la vida al marge de la
carretera, sempre que hi hagi espai -a diferència del que va dir
l’alcalde de Folgueroles a una entrevista a El 9 TV el 13 de juny.
-
En relació a la proposta de carretera “2-1” proposada en les nostres
al·legacions, la Diputació no l’estima pel fet que a dia d'avui aquesta
configuració no està plenament regulada, però obre la porta a que si la
regulació evoluciona mentre s'estigui redactant el projecte (o fins i
tot un cop construïda) es pugui adoptar la configuració 2-1. En aquest
sentit, vist el poc èxit de la petició dels Ajuntaments, els animem a
empènyer junts per tal que a mesura que aquesta modalitat vagi
regulant-se s’estudiï seriosament en aquest projecte.
- En
relació a l’impacte mediambiental, la Diputació respon que el Servei de
Projectes de la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental de la Direcció
General de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat de
Catalunya va emetre un informe amb mesures correctores a ser aplicades
en el projecte constructiu. Les entitats signants de les al·legacions
demanem poder accedir a aquest informe i que es faci públic, ja que no
formava part de la documentació en informació pública.
Amb tot,
el conjunt d’entitats i col·lectius de Per Una Plana Viva que vam
presentar al·legacions estem estudiant interposar un recurs contenciós
administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Barcelona a
l’aprovació definitiva de l’Estudi Informatiu, i en qualsevol cas
seguirem amb molta atenció l’avanç del projecte i de la incorporació
efectiva dels aspectes que la Diputació diu que ha estimat, i estem a
disposició dels Ajuntaments per seguir parlant de la millor solució per a
la mobilitat sostenible.
7/03/2024
Continuem lluitant per un camí de Tavèrnoles a Folgueroles que respongui a la mobilitat sostenible
COMUNICAT: Després de les al·legacions a l’Estudi Informatiu,
continuem lluitant per un camí de Tavèrnoles a Folgueroles que respongui
a la mobilitat sostenible
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada